Cameron Highland....Sweet


Moment

Mencari tempat menarik di Cameron Highlands?
Tanan tinggi Cameron atau Cameron Highland terkenal dengan ladang teh dan kebun strawberi. Siapa yang tidak kenal dengan Teh BOH yang dijual di setiap kedai dan pasaaraya di Malaysia.
Selain itu, terdapat juga tarikan yang lain di sini. Berikut senarai lokasi menarik boleh dilawati:
Oleh itu, jika mahu udara sejuk dan segar, pengalaman memetik buah, dan jauh dari bandar bolehlah datang ke Cameron Highland. Ia sesuai untuk beristirehat dan cuti seketika bagi melepaskan lelah selepas lama bekerja keras.

1. Ladang Teh


Terdapat 3 ladang teh milik BOH Plantation di Cameron Highland iaitu di Sungai Palas, Ringlet, dan Habu. 3 galeri disediakan untuk pelawat selain kafe bagi pelawat menikmati teh segar dengan pemandangan indah ladang teh.
Harga Tiket: Percuma
Alamat: Sungai Palas, Cameron Highland
Waktu Operasi: 9am-430pm (Selasa-Ahad)
Ladang Teh Bharat atau Cameron Valley pula dibuka oleh seorang pendatang India. Ia turut menyediakan teh citarasa Sri Lanka dan India seperti teh rempah masala dan pelaga.
Harga Tiket: RM2
Alamat: 15-16 Main Road, Tanah Rata, 39000 Cameron Highland
Waktu Operasi: 830am-6pm setiap hari

2. Kebun Strawberi



Aktiviti paling menarik di ladang strawberi ialah memetik strawberi dan makan buah strawberi segar terus dari ladangnya. Bukan sahaja kanak-kanak, malah orang dewasa pun teruja. Selain strawberi, ada sayuran atau bunga di kebun mereka. Kafe pula menyediakan pelbagai jenis makanan dan minuman berasaskan strawberi. Selepas semua aktiviti, bolehlah membeli cenderamata sebagai kenangan atau hadiah dari Cameron Highland. Ada banyak kebun strawberry di Cameron Highland. Ini antaranya:
Big Red Strawberry Farm, Brinchang
KHM Satrawberries & Jam, Kampung Taman Sedia, Tanah Rata.
EQ Strawberry Farm, Brinchang
Kok Lim Strawberry Farm, Brinchang
Raju’s Hill Strawberry Farm

 3. Ladang Anggur


Bulan Jun dan Disember adalah waktu memetik anggur. Pastikan ia dalam diari rancangan percutian anda.
Alamat: Thams Grape Farm (Ringlet), K.C Kwang & Sons Grape & Tomato Farm (Tanah Rata), Agro Technology Park MARDI (Tanah Rata).
Waktu Operasi: 8am-6pm

4. Ladang Kaktus


Pelbagai jenis kaktus terdapat di ladang ini. Semuanya untuk dijual. Selain kaktus, ada bunga dan strawberi juga. Turut disediakan ialah restoran dan kedai cenderamata. Dua ladang kaktus terkenal ialah Cactus Valley dan Cactus Point.
Harga tiket: Percuma
Alamat: Brinchang
Waktu Operasi: 8am-6pm setiap hari.

5. Ladang Lebah dan Rama-Rama


Ladang lebah di Cameron Highland mengeluarkan madu untuk pameran dan jualan kepada pengunjung. Ladang-ladang ini turut digabungkan dengan aktiviti memetik strawberi, pasar sayuran, kedai cenderamata dan aktiviti untuk kanak-kanak.
Harga Tiket: Percuma
Alamat: Highlands Apiary Farm, (Ringlet), Ee Feng Gu Bee Farm (Brinchang), dan Cameron Tringkap Bee Farm (Tringkap).


Kea Farm pula adalah ladang rama-rama. Ada dua bahagian di ladang ini di mana bahagian pertama dipenuhi rama-rama yang terbang bebas di dalam ruang khas. Manakala yang kedua ialah ruang untuk serangga, cicak, ular dan mamalia dipertontonkan kepada pengunjung.
Harga Tiket: RM5 (dewasa), RM2 (kanak-kanak)
Alamat: Brinchang
Waktu Operasi: 8pm-530pm

6. Pasar Kea (Kea Farm)



Ia turut dikenali dengan nama Green Cow. Pasar Kea ialah pasar sayur-sayuran yang terletak di puncak di antara Tringkap dan Brinchang. Nama pasar ini bukanlah asing di kalangan penduduk tempatan.
Jadi, ia memang selalu dikunjungi ramai terutama semasa cuti hujung minggu. Sayurnya segar dan kebanyakannya lebih murah daripada tempat lain. Di sini juga pengunjung boleh membeli bunga-bungaan sama ada yang dijual bertangkai atau dalam pasu.
Pengunjung terutamanya yang datang dari luar Cameron Highland turut menjadikan tempat ini bagi membeli cenderamata dan tanda kenangan seperti rantai kunci.
Alamat: 3km utara Brinchang atau 3km sebelum Brinchang

7. Green View Garden



Green View Garden mempunyai beberapa bahagian di dalamnya. Pertama, kebun strawberi dan hidroponik. Ia menempatkan lebih daripada 20,000 pokok strawberi. Melihat sayur-sayuran yang ditanam secara hidroponik pula menambah selera perut yang lapar.
Kedua, ungu dari kebun lavender tidak pernah mengecewakan pengunjung. Di situ juga ada bunga-bunga lain yang berwarna-warni.
Ketiga, haiwan-haiwan peliharaan comel seperti burung nuri dan ikan koi bertujuan mendidik kanak-kanak mengenali haiwan.
Keempat, kafe dan kedai disediakan khas untuk pengunjung menikmati hidangan dan membeli produk berasaskan tanaman yang ada.
Alamat: 11, Taman Matahari Cerah, Kampung Raja, 39010 Cameron Highland
Waktu Operasi: Setiap hari (9am – 630pm)

8. Muzium Seni 3D (3D Art Museum)


Anda pasti pernah mengunjungi muzium 3D yang terdapat di Melaka, Port Dickson, Pulau Pinang atau Langkawi. Apa yang anda ditemui di Muzium 3D di Cameron Highland ini serupa dengannya.
Bezanya adalah lukisan atau mural yang ditemui berbeza dari satu tempat ke tempat yang lain. Jadi, kalau anda peminat muzium-muzium seperti itu, dijemput untuk mengunjungi tempat ini.
Siapa tahu anda boleh menyimpan koleksi gambar dari Muzium 3D yang ada di seluruh Malaysia!
Alamat: The Square, Jalan Aranda Nova, Green Cow, 39100 Cameron Highland
Waktu Operasi: Setiap hari (9am – 10pm)
Harga Tiket: RM18 (dewasa)

9. 200 Seeds Café



Ini mungkin berbeza dengan semua lokasi percutian yang disenaraikan di sini. Ini kerana 200 Seeds Café merupakan sebuah restoran yang menyediakan hidangan yang mana di antaranya digabungkan dengan strawberi.
Restoran yang turut dikenali sebagai Abang Strawberi ini mempunyai satu menu yang paling terkenal iaitu Nasi Lemak Sambal Strawberi. Lebih menarik kerana ia dikelilingi oleh pemandangan indah ladang strawberi.
Abang Strawberi juga menyediakan produk makanan mereka sendiri iaitu Sambal Strawberi, Kordial Strawberi, dan Jem Strawberi. Jadi, kalau anda rindu dengan hidangan strawberi mereka, bolehlah dapatkan produk ini sebelum pulang.
Alamat: Kampung Taman Sedia, Tanah Rata, Cameron Highland
Waktu Operasi: Setiap hari (8am – 8pm)

 10. Taman Lavender (Lavender Garden)


Walaupun ia disebut sebagai taman lavender, tapi kawasan untuk bunga Lavender di sini tidaklah besar. Taman ini menggabungkan pokok bunga lavender dengan bunga-bungaan lain. Hiasan taman ini juga berwarna-warni dengan peti-peti surat, gerbang, dan Volkswagen.
Sebagaimana beberapa taman lain yang terdapat di Cameron Highland, Taman Lavender juga mempunyai kebun strawberinya sendiri di mana pengunjung boleh memetik buah strawberi yang ada. Selain itu, mereka menanam sayur-sayuran dengan kaedah hidroponik. Hasilnya turut dijual kepada para pelanggan.
Di penghujung lawatan, ada kafe dan kedai cenderamata untuk mengisi perut dan membeli barangan kenangan. Jangan lupa cuba aiskrim lavender mereka sebelum pulang.
Alamat: Lot UT/KT/K22 Tringkap, 39100 Cameron Highlands
Harga Tiket: RM5 seorang

11. Pasar Malam Cameron Highland


Orang Malaysia memang suka pasar malam. Di mana-mana sahaja pasti ada pasar malam. Inilah yang memeriahkan satu-satu tempat. Begitu juga di Cameron Highland. Sebelum ini, pasar malam mereka berada di Brinchang.
Tapi ia telah dipindahkan ke Cameron Golden Hills. Lokasi baru ini agak jauh dari jalan utama lantas mengelakkan masalah trafik.
Sebagaimana pasar malam yang lain, banyak makanan dan barangan yang anda boleh dapati sesuai dengan gaya hidup sekitarnya. Jika di Cameron Highland, anda mungkin tidak mahu melepaskan peluang membeli produk strawberi, sayur-sayuran, produk dari lebah dan jagung mutiara.
Alamat: Cameron Golden Hills





Comments